måndag 15 augusti 2011

Mats Griph - The Phoenix



Mats "filosofen" Griph

Tjenare Mats Griph! 
Hej!

Vem är Mats Griph?
 193 cm mellan ögonen, 100 kg utan skydd och 128 med =) och 46,5 i skor. Arbetar som ombudsman på LO och är kommunpolitiker för Socialdemokraterna. Förlovad med Karin (träffade Karin första dagen på jobbet i Kalmar 2002) och har en underbar dotter som heter Elsa som föddes i mars 2011. Bor inne i centrala Kalmar.  

Berätta lite om din handbollskarriär så här långt!
Började spela när jag var sju år gammal och spelade mer eller mindre fram till det att jag tappade sugen 2000 typ… Gjorde ett par träningar med Mantorp 2002 och sedan gick flyttlasset till Kalmar. Har gjort ett DM samt lite sporadiska försök att dra igång med Huddinge (där jag bodde fram till maj 2010 då hela familjen flyttade ner)

Du har erfarenhet från elitserien och gjorde sen ett uppehåll ett gäng år, vad är det som gjort att du sökt dig tillbaka till denna magiska idrott?
Ja, jag har haft förmånen att spela i Sveriges högsta division med Saab. Det var givetvis väldigt roligt och jag blev definitivt en erfarenhet rikare. Det handlar delvis om kärleken till sporten men också möjlighet att få vara en del av en helhet igen, att sträva efter ett gemensamt mål, det slår ju mycket högre än att slita på gymmet.


Hur ser du på stundande säsong Mats?
Vi har alla möjligheter i världen till avansemang och att ta hem serien men då handlar det om helhjärtat engagemang från samtliga inblandade. Det kommer att bli tufft men det går om vi ger oss fan på det! Vi har kunskapen, styrkan och viljan att gå hela vägen. En del som vi måste se till att få igång är försvarsspelet som behöver bli bättre i samspelet mellan målvakt försvar.

Vad tror du själv om din egen säsong?
Svårt att säga. Jag vill ju givetvis vara med! Jag har för första gången följt det hårda individuella träningsprogram som vi fick inför semestervilan och det kan jag lova att jag aldrig tidigare gjort=). Har till och med gjort mer än vad som står! Jag ger det en chans så får vi se om jag håller.

Vad du vill med din säsong?
Jag vill på riktigt komma tillbaka till handbollen och ge allt jag har.


Hur ligger det till på skadefronten?
Jag har ju lyckats med bedriften att få muskelbristning på samtliga tre muskler på baksida axel samt bröstmuskeln så svaret blir nog sådär. Hoppas på att kunna börja belasta igen inom två veckor. Har haft en fantastisk försäsong där allt har klaffat. Ironiskt nog hände då detta samma dag som vi skulle dra igång igen... Har en vilja att komma tillbaka så snart det går så det ska nog lösa sig!

Sen du startade hos oss har Jake försökt möblera om ditt ansikte med skott från 2m och du har pajat foten tre gånger och senast trodde du att du var Lu ferrigno och pajade axeln på gymmet. Tar eländet någonsin slut?
Nej, jag tycks vara otursförföljd men inte knäckt… Pain is temporary glory is forever!


Efter mycket tjat från Böna och tyckande från oss valdes du in i styrelsen i Kalmar HK. Hur ser du på klubbens utvecklingsmöjligheter?
Enorma! Det kommer att bli fantastiskt bra. När jag ser det engagemang och den kompetens som finns i klubben på alla nivåer så säger jag bara se upp i toppen vi är på väg! Det vi ska komma ihåg är att det kommer att krävas engagemang och det kommer att ta tid och vi ska lyckas, men det gör vi bara om alla är med! Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

Du är ju något av ett styrelseproffs, vad är det som symboliserar en bra organisation?
Det handlar om struktur ”röda tråden” och en stark ungdomssektion är a och o om man vill satsa mot toppen och det har vi. Bra ledare och förebilder samt ett djävla engagemang! Det är många timmar som alla föräldrar, ledare, styrelse och inte minst spelare lägger ner för att ge spelarna bästa möjliga förutsättningar att spela handboll. Om alla drar sitt strå till stacken så kommer Kalmar inom fem år vara på den stora handbollskartan!


Vad kan vi förbättra anser du?
Allt! Det kan aldrig bli så bra att det inte går att göra det bättre! Ska man se på klubben så är den ju ny och det är kulturer från två klubbar som skall bli en och det ser bra ut. Engagemanget är på topp och likaså kunskapen! Vad beträffar herrlaget så måste jag säga att jag imponerad över det engagemang och kunskap både tränare och spelare har. Jag tror på detta lagbygge som vi arbetar med. Det finns mycket att arbeta med men också en härlig blandning av ungdomligt engagemang till ålderdomlig rutin.

Hur är det att pendla mellan styrelse medlem och spelare?
Det är viktigt att man ser till att bidra tycker jag och därför har det inte varit så svårt, sedan tror jag att det är viktigt att får med spelare i styrelsearbetet för det ger en unik möjlighet att vara med att påverka. Det blir inte bättre än vad man gör av det! Man kan ju inte spela för alltid men man kan ändå se till att vara med att bidra till den sport man känner en sådan kärlek till!

Självklart vad önskar du dig mest av allt just nu?
Internationellt: världsfred och att hela världssamfundet slöt upp för att få ett stopp på den akuta hungersnöd som råder på Afrikas horn och att alla människor får möjlighet att leva i en demokrati. Nationellt att vi får en socialdemokratiskt ledd regering som kan se till att skapa ett varmare och mer solidariskt Sverige, att fler engagerar sig i demokratiska organisationer och föreningar för att sluta upp mot hat, intolerans och terror. Så skulle jag vilja att vi vinner serien och att undertecknad får möjlighet att spela handboll ett tag till! (Som man frågar får man svar)

 Tack för din tid Mats, lycka till med säsongen.

Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar