onsdag 1 juni 2011

E aí Brasil!

Lejonkungen på besök i Brasilien
Tjena Jesper hur var din resa till Brasilien och hur kom du i kontakt med Campos?

Eftersom min sambo är brassa och hennes kusin är sjukgymnast i laget så föll det naturligt. Jag pratade med henne (Fabricia Sales Rangel). Då ringde hon och kollade med tränaren om Jag kunde komma ner, vilket var helt ok. Tränaren blev nästan förbannad när han hörde att en svensk handbollsspelare befunnit sig i Rio i flera veckor utan att komma ner och träna. Vilket innebar att jag trampade ner, och kom in på träningen. Dock visste jag inte om jag var rätt då idrottsanläggning var gigantisk. Då kom Beto fram till mig och tog kontakt direkt och berättade att han pratade dålig engelska och ännu sämre tyska. Det visade sig att Beto varit landslagsman sen nio år tillbaka, även varit proffs i Österrike och även varit på Partillecup.


Spelövning, Jesper syns i försvaret till höger.
Sen tog han hand om mig och jag måste säga att alla var extremt gästvänliga. Kommunicera gjorde vi genom att gestikulera och mima, men det löste sig rätt bra då handboll är ett världsspråk. Sen körde träningen igång och de tränar hårt så in i helvete, 40 grader var det inne i hallen och det gjorde sitt. På förmiddagen mellan 11 och 13 är det första passet, därefter är det gemensam lunch. Nästa pass är på kvällen och det är ett gemensamt gympass så ser veckan ut måndag till fredag.


Fick du själv hålla i något pass på träningarna?

Jesper i samspråk med en av
Campos målvakter
Ja, andra dagen jag kom ner på träningen, kommer tränaren fram till mig och säger något som jag inte förstår, och målvakterna kommer fram och ställer sig vid mig. Jag fattar inte riktigt utan bara står där och då ropar Berto till mig ”Jesper you are the boss”. Då fick jag köra c:a 40 minuters målvaktsövningar med deras målvakter. Jag använde målvaktsövningar som jag är van vid hemifrån, de hade exempelvis aldrig kört ”fyra hörnen”.




Hur stod du dig gentemot de brasilianska målvakterna? Var det kontrakt på gång?

Jesper, enda målvakten som står i shorts
Ganska bra tror jag, svårt att säga då jag inte tränat på ett tag men jag tror nog att jag kunnat ta en plats där om jag legat i ett tag. Vi diskuterade aldrig det på det viset, vi pratade om att vi tidigare diskuterat att bosätta oss ett tag i Brasilien och då hade jag givetvis spelat där. Jag kommer helt klart att träna med dem fler gånger och det hade varit roligt att få spela ngn match med dem. Jag fick ju ett matchställ av dem innan jag åkte.


Hur ser du på brasiliansk handboll kontra svensk och hur ser vardagen ut för en handbollsspelare i Brasilien?

Jag har helt ändrat uppfattning om Brasiliansk handboll, dels ifrån VM där jag tycker att de visade väldigt mycket hjärta i sitt spel och det är lite så brassarna är. De har väldigt mycket hjärta. Sen när jag fick möjligheten att träna med dem så fick jag en riktig wow upplevelse. De Har ju hänt jättemycket inom brasiliansk handboll de sista åren.

Spelövning Jesper i mål
De tränar oerhört mycket och satsar mycket på att sammansvetsa lagen, de har en spelide som påminner mycket om hur vi Sverige spelade handboll tidigare, rörliga tunga spelare som satsar rakt på om de får chansen. Jobbar nog inte lika mycket med kombinationsspel som svenska klubbar gör. Jag skulle tippa på att de bästa lagen klarar sig bra i div1 och kanske tom allsvenskan. Det var en väldigt positiv känsla jag fick av brasiliansk handboll och deras upplägg och framför allt så åkte jag därifrån med mycket glädje och kärlek till Föreningen. Sättet föreningen och spelarna tog emot mig på var helt fantastiskt. Det är något vi svenskar borde lära oss från Campos. Jag bokade tom om min hemresa för att kunna göra fler träningar. Håller kontakten med både föreningen och de flesta spelarna via Facebook och vi pratar dagligen, jag har fått många nya fantastiska vänner som jag redan saknar.

Idag finns det inga utländska spelare i ligan men det har tidigare funnits ett fåtal, de har även lyckats få hem lite spelare till den egna ligan med erfarenheter från Proffsliv i Europa, Bundesliga, Österrike med flera. De stora problemen de har är att de inte känner att de får tillräckligt stort utrymme i jämförelse med andra sporter trotts att handbollen verkligen är på uppgång. De är duktiga på att marknadsföra sig och borde snart få ett genombrott. Lyckas man få publiken att återkomma till handbollsarenorna så är det snart en folkfest runt varje match.


Jesper Snackar med av Campos
landslagsspelare, Beto Freitas
Något som jag tror skulle underlättas om vi kunde få några europeiska spelare att spela där. Det är lika svårt i Brasilien som i Sverige att få näringslivet att ställa upp med sponsring och man har inte en massa olika intresseorganisationer som man kan eska pengar från vilket gör att de som ligger bakom föreningen får slita oerhört och gör detta på heltid för att de brinner för föreningen. Campos är en av Brasiliens rikaste städer med bl.a. En av världens största oljefyndigheter men kommunen har än så länge inte sett handbollen på alvar tyvärr är så de kämpar lite i motvind.


De flesta spelarna läser på högskolan genom någon form av stipendium för att de spelar handboll, mest populär var sjukgymnast programmet där flera av spelarna gick. Då har de möjlighet att träna 2 pass om dagen och ändå sköta sina studier. Då skall man också tänka på att Brasilien är ett ganska stort land vilket innebär att spelarna kan sitta på buss i 30 timmar när de har bortamatch, då åker de dock 3 dagar innan och så tränar de några träningar på plats innan matchen. Annars så lever de ganska bra som handbollsspelare där borta med gratis boende, gratis mat, fria studier och lön som man klarar sig bra på.

Daniel Ribeiro, Leonardo Mantena, Diego Suisso, Lucas Lourenço, Beto Freits, Cristiano, Jesper Tornkrantz, Diego Pozzer (alemao), Rafael Estefanutti, Daniel Camarão, Diego Goiano, Kaue Matos
Hur ser du på möjligheten att skicka över svenska spelare till Brasilien och tvärtom?

Jag ser den möjligheten som mycket god, vi håller nu på att starta ett utbytesprogram med Brasilien för att lovande unga spelare skall få möjligheten att prova på att spela handboll utomlands, kanske tillsammans med studier eller arbete. Jag tog själv chansen att idrotta utomlands i 2 år direkt efter min gymnasietid och det är något som jag verkligen kan rekommendera. Nu var det varken handboll eller Brasilien utan Tae Kwon Do i USA på elitnivå. Inte lika exotiskt men ändå helt fantastisk upplevelse. Sen tror jag det är lättare att komma till ett lag där alla kämpar för samma mål.

 Målet är att Campos skall komma hit till våren och få möta bra motstånd och känna på hur det är att spela handboll i Sverige och förhoppningen är givetvis att kunna åka till Brasilien med Ett Svenskt lag eller svenska spelare så att de får känna på den delen också. Tyvärr så är det svårare att få brassar till Sverige då många föreningar inte har möjligheten att hjälpa till med boende, studier, jobb eller betalt som man har i Brasilien. Men vi hoppas att vi får med oss många klubbar i regionen och även näringslivet runt oss. Det finns ju inget som säger att det kan bli tal om näringslivsutbyte med Brasilien i framtiden också, tänk er det.
Jesper i traditionell mundering, shorts
 Det landet vars ekonomi och medelklass växer snabbare än någonsin just nu. Jag har varit i kontakt med några klubbar runt om och gensvaret har varit fantastiskt. Jag har pratat med både Kalmar Hk och Alstermo IF´s ordförande och de tände direkt på idén. Kanske tom kan få dessa klubbarna att samverka mer än idag och hjälpas åt för att bygga handbollen starkare i regionen. Än så länge är vi bara i uppstartsfasen men man måste ju ha ett tydligt mål och en vision.

Stort tack till Jesper som delar med sig av sina upplevelser från Brasiliansk handboll. Nu hoppas vi att våra nya vänner snart kommer på besök. Obrigado Brasil, Obrigado Campos RJ

http://www.facebook.com/pages/Handboll-i-Brasilien-Campos-RJ/171156919612327
Länk till handboll i Brasilien på Facebook, gå in och gilla!!
/Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar