torsdag 26 april 2012

IFK Bankeryd tillbaka i division 2!




Ett lite samtal med Bankeryds Christopher Jerez.


Inleder med att säga grattis till kvalsegern och uppflyttningen till division 2!

Börjar med den klassiska sportfrågan. Hur känns det?

Känns mycket bra.. Vi har kämpat för detta hela säsongen så kändes skönt att ro det i hamn. Så det är hur roligt som helst att stå som segrare i kvalet. 

Hur har säsongen varit för er i Bankeryd? 

Jadu vi har väl blandat och gett en hel del..Men det beror väl mest på att vi har haft manfall på både matcher och träningar. Några spelare som slutade efter 7-8 matcher och några långtidsskador. Sett till match biten har vi spelat två riktigt bra matcher mot seriesuveränen Flottan, första slutade oavgjort och den andra med knapp förlust. Det är väl spelmässigt de två bästa matcherna denna säsongen ja plus de tre täta och jämna kvalmatcherna mot Vetlanda då med förstås. När det gäller de sämre matcherna så har vi nog två som sticker ut mest, Förlust med hur många mål som helst borta mot Karlskrona där vi endast mäktade med 12(?) mål framåt. Andra bottennappet var mot seriens klart sämsta lag Göinge där vi fick stryk på bortaplan (vet dock ej hur matchen såg ut då jag inte var med) 

Vad hade ni för förväntningar som nyuppflyttade i division 3? 

Vi visste att vi lyckats skrapa ihop ett ganska bra lag så vi hade faktiskt ganska höga mål uppsatta. Vi pratade väl igenom det en del och kom fram till att uppe i toppen skulle vi ligga sen om vi sa topp 5 eller topp 3 kommer jag inte ihåg. Sen fick vi ju en bländande start med 7 raka vinster tror jag och då började väl snacket om förstaplatsen dyka upp. Men den lyckades vi ju inte knipa utan den tog Flottan som faktiskt var seriens bästa lag.

Om man bara tar kvalmatcherna. Hur gick tankarna om Vetlanda HF?

 
Ja vi hade nog ganska bra koll på dem innan matchserien startade. Jag hade bland annat pratat med min kontakt stor(e)målvakten Christian Berra Berntsson och fått info om motståndarna. Men flera utav spelarna har jag ju själv spelat med i Cyrus. Vi visste att det va ett lag som anfördes utav Dejan och Stefan Milicic tillsammans med Aleksandar Pavic och Emil Åberg. Den som dock överraskade på mig mest var deras hårdskjutande v9 Richard Ax som skjöt som en häst sparkar.
Men vi visste att det skulle bli täta matcher vilket det också blev..



Obligatoriska "vi har vunnit" bilden!




Kärlek = handboll!


Ni vann första hemma och förlorade första borta och vann sista avgörande i söndags, vad är de största skillnaderna mellan matcherna och varför stod ni som segrare tillslut enligt dig?

Vi startade kvalserien med en riktigt bra hemmamatch där vi kämpade för varandra och jobbade i 60min både framåt och bakåt. Vetlanda spelarna var dock inte nöjda med denna domarinsatsen och domarna va väl kanske något som speglade de två första matcherna. Jag vet att man som god sportsman inte ska skylla på domarna men Vetlanda klagade på domarinsatsen i första matchen och vi i den andra. Den andra matchen mötte vi ett helt klart mer taggat Vetlanda än i match nr 1. Denna matchen lyckades vi inte komma upp på deras skyttar och när vi väl lyckades med det stod Pavic inne på linjen och satte allt tror jag. Vi fokuserade alldeles för mycket på domarna denna matchen och tankarna var nog redaninnan matchen på den efterkommande festen.. Men denna Lördagen blev det ingen fest i bussen hem utan bara sura miner och stor revanschlusta..
Match nummer 3 så hade dom tagit in två domare från skåne som dömt högre upp i divisionerna och jag vill bara passa på att säga att jävlar vilken skillnad det är på domare och domare, de var lysande hela matchen igenom (det tyckte även de vetlandaspelarna jag pratade med efter matchen) Denna match var lika tät och hård som en avgörande match ska vara vi följdes åt hela första men vi lyckades knipa en 2-målsledning i paus. I andra så chockstartar vi med 5 raka mål. Vetlanda är väl uppe och nosar lite någon gång och försöker med tre punkt på mig Thoren och Sandström men så pass rutinerade spelare har vi att vi inte släpper denna ledningen vi hade ju dessutom jokern Fredrik Falk som varit skadad stora delar av säsongen som fick gå in i slutet och visa sin rutin.
Vi står som segrare efter denna matchserie för att vi är ett himla gött gäng. Sen ska man ju inte sticka under stolen med att det finns massor av handbollskunnande och rutin i denna truppen. Sen har vi också två duktiga målvakter i Murre Och Filip. Stabilt försvarsspel (Skåne Nydahl Jögge Johan) och hårdskjutande Sandström och lurige Thoren. 

Den "löjliga" handbollssäsongen är här för er och har ni någon koll på hur truppen ser ut nästa säsong? har ni några tilltänkta nyförvärv , några som skall flytta/sluta?

Jag har faktiskt ingen aning om hur nästa säsongs trupp kommer se ut men jag hoppas att alla e sugna på att fortsätta att spela även nästa säsong. Sen pratas det väl om en del namn men det är inget som jag vet är klart. Jag hoppas bara att alla kommer TRÄNA hårt i sommar och bygga på konditionen till nästa säsong för det kommer att behövas.. Jag själv vet att jag måste bli av med några extrakilon jag lagt på mig.



Vill passa på att önska hela IFK Bankeryd lycka till i Division 2 nästa säsong! 

Väl mött i hallarna 120KG kärlek


1 kommentar: