lördag 3 december 2011

Helhet och delhet- fungerar åt båda håll

Grundpelare inom idrott, eller i alla fall enligt mig:

Helheten är större än summan av delarna!

Alltså hur man jobbar tillsammans som grupp är viktigare och nyttigare för lagen än varje enskild talang.
Varje spelare måste på något sätt ha förståelse för helheten i ett spelsätt för att kunna utnyttja och förstå sin roll i matchens olika delar. Man är mindre bra på vissa saker och bättre på andra, när man väl insett de då kan man börja bli bra för laget, enligt mig. Därför är det också viktigt för alla tränare och ledare att på något sätt förklara vad målet är med övningar, och senare i åldrarna spelsystem och spelsätt. Men det är inte enbart inom varje lag som det fungerar på detta vis utan ifrån styrelsen ner till yngsta delarna av ungdomssektionen, där allt som görs speglar av sig uppåt och nedåt i åldrarna, ledare som spelare, där en viktig del av mitt tankesätt går ut på att tänka på ett ungefär: skit i vad andra kan göra för dig och se vad du har för roll för andra. För att kunna göra saker för andra krävs en större bild av helheten. Vad är målet? Lika viktigt är det att inte gnälla på andra utan om man är missnöjd ska man försök hitta en annan lösning!

Pjäserna(spelarna) måste inse sina begränsningar och talanger för att vara till nytta för laget!

Där av ska alla som ingår i en trupp eller varför inte i en hel förening känna sig viktig i hur ett representationslag spelar och fungerar både på och utanför planen. Jag säger representationslag på grund av att det är det slutgiltiga målet för ungdomsspelarna, men detta system och tänk skall finnas i alla delar i vilket lag eller åldersgrupp som helst.  Alla från målvakt till sista man/kvinna på plan eller om man sitter på läktaren har en lika viktig roll i spelet på plan. För att säga det rakt ut så är vi alla som brickor i ett schack spel! I allt ifrån när en ny spelare/ledare kommer in i laget till den som spelat längre så har alla något att tillföra! Men det är lätt att HÖRA vad alla säger men konsten är att hitta de som man vill LYSSNA och LÄRA ifrån!

Alla av oss har en vilja att vinna, och det är det som har fått människoarten att överleva, men på planen då?!

Ja visst det har med dopamin och endorfiner att göra som skapar den härliga känslan i kroppen(man får självförtroende), men de faktorer har lika mycket att göra när man är inne i en negativ spiral(man blir nervös). Men man ska  inte glömma kroppspråket och det visade självförtroendet är avgörande i  varje enskild situation.  Innan varje match använder jag mig av positiva bilder som jag skrev om här : http://www.120kgkarlek.com/2011/02/en-tanke-tankt-i-trygghet-har-tendens.html
Men väl på match så har alla spelare ett samspel eller ska man säga motspel, mot sin motståndare för att vara vinnare redan innan matchen är spelad.
Jag som målvakt sträcker på mig, gör mig stor, gör mig hörd och sedd helt enkelt för att få motståndarna ur spel. Jag vet inte hur motståndarna funderar över min roll i det hela men jag vet att jag får självförtroende. Det funkar för mig, vad funkar för er?

För att få hjärnan att fungera och vilja vinna krävs energi, och mycket energi, alltså i form av mat hjärnan kräver ca 20 % av energi intaget men mer om mat och energi i ett annat inlägg.

Och en liten lördagspresent till er som inte vill lämna hemmets lugna vrå!
Missa inte:    Elitserien
                    Alingsås - Redbergslid  SVT1 kl 14.30  
                    Damernas VM
                    Sverige - Argentina  TV4  kl 16.00

Det var några tankar så här på en lördag med handboll i fokus!
                 
Väl mött i handbolls hallarna

120KG Kärlek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar