fredag 11 november 2011

Ulrika Ågren - På väg mot Brasilien





Tror inte det är så många här i Kalmar området som riktigt har koll på vem Ulrika Ågren är! Så vem är du? 

Ja vem är jag=) 24 år, spelar som linjespelare i danska Esbjerg och i svenska landslaget=)

Hur är karriären hittills sett ut? Har du utövat fler idrotter?

Absolut har jag utövat fler idrotter! Ett tag var det både dans, fotboll och handboll=)

Hur kommer det sig att du valde handboll? 

Men tillslut valde jag handbollen för det var det roligaste och det var jag bäst på=)

Vilka klubbar du spelat för och vad har gjort att du gjort de valen av klubbar som du ändå gjort?

Jag började spela i Ifk Bankeryd och sen har jag klättrat uppåt till Hallby, Heid, Sävehof och nu Esbjerg så får vi se vad det blir nästa år=) Varför jag har valt dom klubbar jag har gjort har varit utifrån en lista med plus och minus...Och på den listan står allt från tränare och speltid till ekonomi och andra spelare. För när man är linjespelare så man verkligen välja en klubb där just mitt spel passar in eftersom man är så beroende av dom andra spelarna.

Hur trivs du i Danmark?

Jag trivs super bra i Danmark!! Folket och handbollskulturen här är fantastisk=) Jag har även dansk pojkvän som också är linjespelare så i mitt liv är det mycket handboll just nu=)

Vart känner du att du utvecklats mest? Dels som människa och som spelare? 

Det som har utvecklat mig mest är nog mitt första år i dk. Jag kom hit utan några krav eller förväntningar utan tänkte att, får jag spela lite så är jag super glad för det och så har jag fått prova på att vara proffs i två år=)
Men riktigt så blev det inte=) Jag fick super mycket speltid och gjorde massa mål. Spelade nästa full tid och kom med på det danska all star laget=) Så det måste jag nog säga var min största och roligaste utveckling i min karriär. På det personliga planet har jag också utvecklats mycket. Det började redan när jag flyttade från Jönköping till Göteborg men ännu mera när jag flyttade till ett annat land. Och jag är väldigt glad för att jag bodde i en annan stad innan jag flyttade utomlands. För det är inte helt lätt alla gånger utan sina vänner och sin familj.

Har du någon förebild?

Min förebild har alltid varit Tina Flognman. Och nu när jag har kommit med i landslaget och fått lära känna henne så har hon bara blivit en ännu större förebild för mig! Hon är en sån fantastiskt underbar människa!





Hur känns det att vara med i truppen till Brasilien VM? 

Att blivit uttagen till ett VM i Brasilien är så fantastiskt! Jag har ju varit med landslaget sedan i våras men detta är mitt första mästerskap. Vi fick chansen att åka på träningsläger i Brasilien i somras så vi har fått känna på hur landet och maten är redan=) Och då var det deras vinter så när vi kommer har dom sommar och det kommer vara sååååå varmt.

Hur ser tiden ut innan landslagsuppehållet?

Igår spelade vi vår sista serie match i ligan innan jul. På tisdag har vi en pokal match (som svenska cupen i fotboll) sen på onsdag flyger vi med landslaget till Norge för att spela möbelringen cup. Efter det får vi vara med familjen i 3 dagar och så samlas vi i Malmö för att spela 2 landskamper mot Norje sen bär det av mot Brasilien=)=)

Vi önskar självklart Ulrika lycka till när hon och landslaget gräver guld i Brasilien  under VM som går av stapeln mellan 3 december till 18:e december!

120KG kärlek

1 kommentar:

  1. Kalmaaaa-Joanna :-)11 november 2011 kl. 15:15

    Ulle, du är grym!! Jag hejar på dig varje gång det är dags för landskamp=)
    Lycka till i Braziiiil!

    SvaraRadera