måndag 24 januari 2011

Andreas Johansson - Den vindsnabbe lagspelaren


Andreas Johansson är en stark och vansinnigt snabb M6:a med spelfördelande kvalitéter. Han kan spela M9 och få upp ett bra tempo och sätta medspelare i lägen. Av grabbarna från Motala jag spelat med har han målrekordet, 15 mål i en träningsmatch mot Vetlanda.
Vem är Andreas Johansson?
Mitt namn är Andreas Johansson och jag är spelande tränare för Strands IF (Hudiksvall). Jag är precis som Tobias Larsson från Motala och flyttade upp till Hudiksvall för att det fanns en jobbmöjlighet här. Väl framme i Hudiksvall så blev jag glatt överaskad att det även fanns ett handbollslag och började givetvis att träna med dem. När det gäller vad jag gör så jobbar jag på Skatteverket, är 1,77 lång, skostorlek 43 och väger ca 90 kg (beroende på dagsformen).


Strands IF är laget uppe i norr som du spelar med, hur står sig föreningen gentemot dina tidigare föreningar som Örebro och Motala?

Strands IF är som sagt var föreningen som jag spelar i och om jag jämför dessa med tidigare föreningar som
jag har spelat för, nämligen Motala HK och Örebro SK så liknar Strand IF mer Motala än Örebro. I Örebro så var det en tämligen större organisation och man hade inte så jättestor koll på vem som var ordförande, ekonomiansvarig etc. När det gäller Strand så är det en rätt liten skara som verkligen brinner för handbollen och det framgår ganska tydligt vem som är ordförande och såvidare då dessa nästan alltid är nere i hallen både på träningar och matcher. Jag tycker att det är trevligt med en så "liten" förening där man nästan blir som en familj. En baksida med detta är dock att det kan vara svårt att få tag på tränare och dylikt vilket även var fallet för herrlaget till årets säsong.

Hur är kvalitén på serien, är det en jämn serie eller sticker något lag iväg i poäng varje år?

Vi spelar i division 3 östsvenska norra och kvaliten på serien tycker jag är mycket bra även om det är många Stockolmslag vilket innebär långa resor från Hudiksvall. Vassunda IF, HF SIF, Borlänge HK och Team Rimbo HF sticker ut lite men i övrigt så tycker jag att det är en jämn serie där många lag har möjligheten att knipa 2 poäng.

Ryktena säger att det är du som är tränare dessutom, hur är det att sadla om på träningarna från vindsnabb M6:a?

Ja, jag har ju som sagt var tagit på mig rollen som spelande tränare till denna säsong då det dessvärre inte fanns någon lämplig tränare. Träningarna tycker jag fungerar bra och tack vare att jag har varit i lite olika klubbar med flera olika tränare så har jag lite övningar som jag kan ta fram även om jag inte gått någon ledar/tränarutbildning. Vid matcherna däremot så känner jag att det saknas någon på bänken speciellt då jag själv spelar. Det är mycket svårt att göra sitt eget bästa samtidigt som man ska ha koll på vem som ska spela och vart.

Vad har du för mål med handbollen, proffs i Kiel?

Målet med handbollen är mer att få motion och en social kontakt numer än vad det var för några år sedan. Jag har absolut inga ambitioner att ta mig till Kiel men jag ser handbollen som en otroligt trevlig sysselsättning och ett mycket bra hjälpmedel för att skapa nya social kontakter när man kommer till en ny stad som exempelvis Hudiksvall.

Vm går av stapeln på hemmaplan och Sverige går nu in i gruppfas 2, var tror de det slutar? Någon spelare som har imponerat på dig under mästerskapet?

Eftersom det i skrivande stund redan är klart att Sverige går till Semifinal så får jag väll utöka gissningen till att de tar en bronsmedalj. Jag tycker att alla de yngre spelarna har gjort en riktigt grym turnerning och alla har väll fått upp ögonen för Kim Ekdahl Du Rietz.

Bästa spelare du spelat med och mot?

Bästa spelare som jag har spelat med måste vara under första åren i A-laget då det fanns en kille som sköt med både höger och vänster arm och hade en otroligt bra speluppfattning. Dessvärre har namnet fallit bort men det kan väll du Tobbe fylla i.. Har för mig att det var Sinicha eller nått liknande (Sinijsa Kranc). Bästa spelare har jag nog svårare att få till men jag har spelat mot många bra lag där Guifs farmalag nog ligger i topp när det gäller teknik, snabbhet och ja nästan allt som behövs på en handbollsplan. Dessutom spelar en före detta gladiator i Vassunda så det är ju lite spännande (han är väll iof inte så bra men ändå).

Finns det någon ung rackare i Strands IF som kan gå långt? Som eventuellt vill ner till Sverige och spela handboll?

Hehe, ja det är ju många som vill ner till Sverige. Strand har ett mycket ungt lag men dessvärre så finns det inte riktigt den teknik som behövs på en högre nivå tycker inte jag. Det saknas nog tillräkligt många ungdomar som är intresserade av handboll samtidigt som det inte riktigt finns tekniskt kunnande hos dem som lär ut. Men engagemanget finns definitivt i Strands IF så vem vet om några år så dyker det upp någon eller kanske till och med ett helt lag.

Vad sker härnäst för Andreas Johansson? Blir det norrlänning för alltid eller kommer du ge dig iväg någon annanstans? Och framförallt kommer du spela handboll?

För min egen del så trivs jag bra här i Hudiksvall även om jag kanske inte blir kvar här hela livet. Handbollen kommer jag nog däremot att försöka fortsätta med så länge jag kan i någon form åtminstone.

Till sist vad önskar du dig mest av allt just nu?

Just nu så önskar jag att laget vinner lite matcher så att vi slipper spela i 4:an nästa år då den serien är allt annat än bra.

Bloggen tackar Andreas för hans tid och önskar lycka till i framtiden.

// Tobbe "shadowstriker" Larsson

1 kommentar:

  1. Hopppas att du trivs och har det bra där uppe i norr.

    Uwe

    SvaraRadera