onsdag 18 januari 2012

Tankar om EM

Då har jag tillsammans med bröderna avverkat två matcher till under dagen. Slovenien - Kroatien var svår att följa, taskig internetförbindelse. Andra matchen blev det mycket mål i. Tänkte inte skriva så mycket om just matcherna utan sättet som sporten handboll slaktas i tv4 regi.

Jag är precis som många i Sverige väldigt intresserad av handboll och när det kommer till mästerskap så går jag gärna in någon form av nörd-mode. Jag vill se allt. Tv4 kör sitt race precis som vanligt, Dam VM var ju bedrövligt men det kan jag inte klandra kanalen för. Däremot när EM går i ett europeiskt land kan de knappast skylla på någon sattelitkanal som egentligen inte finns.

Handbolls EM är inte lika stort som fotbolls VM och EM men det är en idrott där vi under många år varit mycket framträdande i. Att då lägga mästerskapet på Tv4premium, det är inget annat är ren galenskap. Det är ett mästerskap, som vi som är intresserade att följa, varför då denna massaker på evenemanget? Jag tittade på tablån för att se vad Tv4 valde att sända istället för dessa två matcher. På den ordinarie Tv4 väljer de att visa matmissbrukarna, första avsnittet visserligen, men det är för helvete från 2007! Jag har inget emot att matcherna går på Tv4sport, inte alls det finns alltid någon som har kanalen. Men där är det ju fan så mycket viktigare att visa en träningslandskamp mellan Bahrain - Sverige. Alltså.....? En träningslandskamp i fotboll, som inte gäller ett piss och där 98% av dem som spelar inte kommer vara med i Polen/Ukraina.

Hur tänker ni där? Jag vill ju tro att ett mästerskap i handboll bör gå före matmissbrukarna från 2007 samt en träningsmatch i fotboll, men uppenbarligen har jag så fel. Varför kunde de inte sända fotbollsmatchen i premium? Eller för den delen Tv4plus (om den ens finns kvar). Jag hoppas innerligt att Tv4 skärper sig och slutar förstöra mästerskap efter mästerskap i handbollen.


Tobbe

4 kommentarer:

  1. Hej.

    Kul att ni följer handbolls-EM.
    Här följer en kort förklaring kring TV4:s handbollssändningar.

    Allra först en kort historisk tillbakablick.
    TV4 började sända internationell handboll i och med EM i Portugal 1994. Dessförinnan hade SVT haft sändningsrättigheterna. Men sändningarna hade varit få och handbollen förde en undanskymd tillvaro i svensk TV. Oftast brukade SVT börja sända först fr o m semifinalerna.
    TV4 införde något nytt. Alla Sveriges matcher direktsändes på bästa sändningstid. TV4 såg till att ha studio på plats på arenan. TV4 var också först i världen med att ha en reporter placerad strax bakom spelarbänken. De andra europeiska TV-stationerna skakade oförstående på sina huvuden. Nu har alla stora europeiska TV-kanaler tagit efter.
    TV4 var också först i världen med att direktsända samtliga träningar på ett handbollsmästerskap. Det skedde under EM i Norge 2008. Med dessa rader vill jag förklara att TV4 tar handboll på allavar och hela tiden är beredda att utveckla handbollen som TV-sport. Tyvärr har Staffan o Ola infört en hel del stängda träningar (till skillnad från Bengan o Ingemar Linnell). Därför har detta experiment omöjliggjorts.

    TV4-Gruppen sänder totalt 30 matcher från EM. Av dessa sänds 26 i TV (TV4 och TV4 Sport). 4 sänds på TV4 Play Premium.
    Anledningen till att vi sände fortbollslandskampen Bahrain-Sverige i TV4 Sport är att tittarsiffrorna för fotboll är högre än siffrorna för handboll. Dessutom är TV4 Sport-kanalen varje onsdag upptagen av direktsänt trav från Solvalla mellan 19.00 och 22.00. Detta enligt ett avtal med ATG. Ett avtal som är svårt att bryta.

    Sporträttigheterna på stora internationella mästerskap blir allt dyrare. Exempelvis fotbolls-VM, hockey-VM, handbolls-EM, OS osv.
    Eftersom TV4 inte får några pengar från den obligatoriska TV-avgiften (det får endast SVT - ca 4 miljarder kr per år) måste TV4 finansiera sina dyrbara inköp på annat sätt.
    Reklam i TV är ett sätt. TV4 Play Premium på nätet är ett annat sätt.
    Detta är de inkomstkällor som förhoppningsvis möjliggör för TV4 att ha råd att köpa in stora sportmästerskap i framtiden. Så ser den krassa ekonomiska verkligheten ut. SVT tycks uppenbarligen inte ha råd längre. Kanske kommer alla stora internationella mästerskap att hamna i betalkanaler såsom Canal Plus och Visast. Det får framtiden utvisa.

    För att se exakt vilka matcher vi kommer att TV-sända den närmaste veckan rekommenderar jag vår EM-sajt: tv4.se/handboll

    Slutligen, tack för att ni tittar på handboll i
    TV4.

    Med vänliga hälsningar.

    Jens Tolgraven, TV4 Sport

    SvaraRadera
  2. Jag köper den ekonomiska aspekten det gör jag absolut. Men du talar mycket om att TV4 sport har avtal med ATG och högre tittarsiffror på fotboll. Då måste ju tittarsiffrorna var enorma på matmissbrukarna eller?? Kul att du faktiskt läser och kommenterar. Jag hoppas Dock att mästerskap premieras före träningslandskamper och matmissbrukarna i fortsättningen för tittarsiffrorna lär bli högre vid ökat intresse men då behöver sporten synas. Bara be gudarna om hjälp så det är spellwdigt på onsdagar:) Tobbe

    SvaraRadera
  3. Stort av Jensa från TV4 att ta sig tid att kommentera en enkel bloggares inlägg. Stort att ta sig tid att förklara hur man ser på TV-agendan och om TV4s avtal på ett ödmjukt och pedagogiskt vis. Stort att ge fortsatt förtroende till lilla Ekwall efter hans bländande observationer från avbytarbänken: "Kim verkar trött"

    Tack TV4 för att ni gör det möjligt att följa världens roligaste idrott! Tobbe, jag kommer inte och tränar idag - måste kolla på TV4!

    /Larsson

    SvaraRadera
  4. Jo TV4 behandlar vissa olika. Tobbe ger han ett välskrivet svar. Jag, som förmedlade länket till detta blogginlägg till TV4 Sport blev blockerad på deras FB-sida och alla mina inlägg togs bort. Olika är ödets lotter ;-) Leffan A.

    SvaraRadera