lördag 28 januari 2012

Serieledare!!!!!!!!


Då var matchen spelad, domarna blåst av, publiken fortsatt tyst. Det enda som ekade i hallen denna lördagskväll var ett Lokomotiv som spydde ut ånga i försvar och skapade förvirring för spelarna i Åhus. Ej heller att förglömma ”the mighty roar och SIMBA”. Känslan innan matchen för egen del var att det kan gå. Magen sa egentligen något helt annat. Det smög sig in en känsla av att det blir tufft att ro hem 2 poäng. Och tufft var det men magkänslan denna gången var fel. De fjorton krigare som var med till matchen vägrade vika ned sig, vägrade tillåta en galet hetsig speaker att få igång publiken. Hela laget andades ”YOU SHALL NOT PASS!!!!”.

Det var en go tillvaro i bussen och spelarna var laddade till tänderna men det fanns ändå ett lugn som spritt sig i truppen. Kanske det som gjorde att jag själv kände mig osäker på matchen. Det var leenden i både bussen och omklädningsrummet. Jocke däremot var lite hetare än vanligt och detta säger nog mer om hur viktig matchen var än att killarna var avslappnade.

Uppvärmningen var bra som alltid, tror jag. Som vanligt står jag med händerna bakom ryggen och tror mig psyka motspelarna på andra sidan.

Matchen startar i ett högt tempo från Åhus sida. De hade bestämt sig kändes det som att springa över oss. Men som jag skrivit ovan gick det inte fullt så bra som de tänkt. Vi stod pall för bombardemanget. Det visar sig ganska tydligt att de inte full löst hur de ska ta sig förbi oss när de anfaller. Det får aldrig någon direkt bra start i ett kollektivt anfall. Visst de ledde med 5-2, men så fort vi vaknat framåt så var den ledningen borta. Vi följs sedan åt i första halvlek och bytte räddningar och mål med varandra. Vi går upp till en ledning på två mål som Åhus tar igen.
Vi avslutar första halvlek med ledning. 12-13 är halvtidsresultat.

Vi talar i halvtid om att ha kyla och våga ha tålamod. Vilket vi visste skulle göra Åhus osäkra och stressade. När andra halvlek drar igång, tuggar Lokomotivet gummimatta som aldrig förr och rycker till sig en sexmålsledning under ca sjuminuter. Det skall också sägas att vi stängde ned deras anfall under dessa sjuminuter, de är nollade under denna tid och ställningen går till 12-18.
Dippar kommer alltid i matcher och den kom här men vi var inte så sårbara under denna dipp som vi kanske varit förut. Alla tar ett stort ansvar både bakåt och framåt. Zacke springer som besatt efter bollen när Åhus ska sätta fart, man kan nästan tro att Zacke vill köra den gamla hederliga bolgetingen efter boll. Han lyckas dessutom få tag i bollen en eller två gånger och de andra stannade deras spel upp.

Åhus får dock blodad tand och efter att vi missat ett par lägen knaprar de in ledningen. Till fyra sedan tre. Men idag är vi starka både fysiskt och mentalt, vi klarar detta utan några egentligen problem. Eller det enda problemet var att klockan gick så förbaskat sakta. Vi har ett tag 21-24. Åhus försöker sig på att punktmarkera både Störch och Mike för att komma ifatt. Då tar resterande spelare ett stort ansvar och lyckas få tiden att gå. Vi vinner matchen med 24-26 och så här i efterhand får man väl ändå säga att det var klart med ca 8 minuter kvar.
 Idag var det en riktigt vacker laginsats och försvaret tillsammans med målvaktsspelet är vad vi vinner matchen på idag. Kollektivet är starkt!

Lokomotivet är nu ensamma i toppen på berget, ensamma i serieledning. Åhus står kvar vid bergets fot och undrar vad som hände.

FAN SÅ VIKTIGT!!!!!!!


8 kommentarer:

  1. HÄRLIGT!!!!!!!!! /Leffan i Motala

    SvaraRadera
  2. Hur kan man skriva så mycket utan att det säger mer än att ni vann. Vilka gjorde mål vem var bäst bakåt hur stoppade ni Åhus målspottare. Vad var framgångs faktorerna. Nu började jag med den tråkiga biten grattis till segern oc bra att få en rapport det var länge öken på Kalmars hemsida.
    /Chrille #6

    PS fråga simba vem som spelar med Jerry rosens nummer.

    SvaraRadera
  3. Chrille idag var det ett väldigt lyckat samarbete mellan försvar och målvakt som jag anser fäller avgörandet. Vilket jag även skrivit . Vi stoppade "målspottarna" kollektivt och därför hyllas även kollektivet före individen. Målskyttar brukar vi som regel inte skriva med i dessa inlägg, det har nog endast förekommit någon enstaka gång. Målskyttarna kommer stå i måndagens tidningar. Det är inte en fråga om vem som gjorde vad utan att alla stod upp för varandra och den känslan hoppas jag att jag förmedlat med detta inlägg. Tobbe

    SvaraRadera
  4. Vi är många som är intresserade av hur det går för kalmar som inte bor i kalmar och ostran och barometerns hemsida lämnar mycket till övers vad det gäller handbollsrapportering. jag förstår att man inte vill avslölja all taktik för motsåndarna på sin hemsida men att förklara taktiken mot en motståndare som man redan har mött skadar väl inte mera än motståndaren.

    /Chrille #6 FD spelare KFUM KALMAR HF

    SvaraRadera
  5. Ett litet tips när de mötet skånelagen är att läsa skånetidningarna på nätet, i fallet med åhus är exempelvis Kristianstadbladet en bra källa till info. Där konstateras bland annat att Åhus aldrig lyckades lösa upp Kalmars offensiva försvar och att lillebror Löfkvist enligt Åhus tränaren var den stora skillnaden mellan lagen...just saying...

    SvaraRadera
  6. Det är härligt att många läser och kommenterar. Nästa söndag är det handbollssöndag här i Kalmar. Jag kommer undersöka om det är möjligt att köra live här på bloggen så får ni chansen att följa mat verka ordentligt. Hoppas jag kan lösa detta. Tobbe

    SvaraRadera
  7. Bra tips där med Kristianstad bladet. Kul att kalmar spelar 3-2-1 det var det som var framgångsrecptet när Kalmar gick upp i tvåan börjab av 2000 talet (Innan allsvenskan blev permanent de flesta lagen från gamla tvåan spelar i ettan idag) Tänkte också ge ett litet tips på hur jag tycker att ett bra referat bör se ut.

    http://silwingtroja.com/alag-matcher/tyresoe-silwing-2011

    /Chrille #6

    SvaraRadera
  8. Tjena Chrille!
    Vi spelar faktiskt inte 3-2-1 men dock spelar vi offensivt absolut. Jag har förstått att du inte tycker om inlägget. Bra kritik som jag och min kollega här på bloggen tar till oss. Tyvärr så kan jag inte lägga allt på minnet, och vill inte sitta och anteckna allt som händer då jag assisterar Jocke på bänken. Ska försöka skriva bättre.

    När spelade du i Kalmar? Skicka gärna vem du är Chrille till min mail, du kanske vill ställa upp på lite frågor? tl22df@student.lnu.se

    MVH Tobbe

    SvaraRadera