fredag 10 december 2010

Från finrummet till garaget!





Robert Gustavsson från Motala var innan man lade ner herrlaget i stan en betydande spelare och ledare både på och utanför planen. Han är också en man med många järn i elden. Är det inte jobbet så är det fotboll med Fågelsta IF eller så styr han upp ungdomssektionen i Motala HK. Jag slog en signal till Robban G för att höra lite kort om handbollsklimatet i  min hemstad Motala, bakgården vad gäller handboll, om vi ser till förra inlägget.


Vem är Robert Gustavsson? 


En skallig kille från staden vid Vättern, Motala. Är 27 år och jobbar på Bygghandel.

Hur kommer det sig att du började spela handboll? 



Jo, det är så att jag har en mor och far som har spelat så det följde sig ganska naturligt.

Vilken position hade du i laget innan man tyvärr lade ner herrlaget i stan? 



Jag var länge en kontringsstark vänster 6:a men efter några +kilon så blev jag bara vänster 6:a.

Har du alltid spelat på den positionen eller har du haft någon annan?



 Jag började som målvakt när jag var 10, men efter en fotbollsturnering så bröt jag min vänstra handled och efter det gick det inte så bra i målet. Det hade inget med att göra att grabbarna i laget började skjuta hårdare...:)

Vad har du nu för roll i handbollen? 



Efter att herrlaget lades ner så blev jag ungdomsansvarig i Motala HK. Här försöker jag vara länken mellan ungdomslagen och styrelsen.

Hur tycker du intresset för handbollen är i Motala? 



Intresset för handboll i Motala är ganska stort, många äldre som har spelat för typ 100 år seden. Idag ser det dock mörkare ut, vi har ganska få men starka ungdomstrupper i föreningen. 

Vad tycker du om att man lade ner laget?



 Efter att man i 4år har varit c:a 8-10 man på träning så följer det sig ganska naturligt. Folket som ställer upp och tränar 2ggr i veckan tröttnar när det inte finns någon konkurens i laget. När vi valde att lägga ner laget så var känslorna ganska blandade det är tråkigt men och andra sidan så vad gör man när inte folket finns... 

Hur ser framtiden ut för Motala HK? 



Den ser ljus ut då vi har starka trupper i våra ungdomslag, få lag men mycket barn och ungdomar som gillar att spela handboll. Efter några år har vi också tagit upp skolhandbollen i Motala och i år finns också en tävling som heter lilla vm där 2:a klassare möter varandra. Här har vi idag c:a 50 barn anmälda och hoppas få några att börja spela.


Det finns ett talangfullt damlag i klubben hur långt tror du att de kan gå?

Damlaget i Motala HK kan gå mycket långt. Ser man till laget idag som ligger på en 3:e plats i damtrean och spelar jämt med Vadstenas damer som liggeri mitten av div. 2 så tror jag det kan bli div. 1 inom en 5års period.

Vad saknas för att de skall kunna ta ett steg till?



 Det man kan säga ligger emot MHK´s damer? Idag är bara ålder och rutinen. Ett lag där stommen är född 93-94 saknar mycket rutin men ledarna finns, kunnandet finns och vilja finns definitivt. 


När kommer du ner till Kalmar och visar din patenterade skott-flipp-lobb? 


När kusinen har tjatat tillräckligt:)


// Tobbe "shadowstriker" Larsson

3 kommentarer:

  1. Vilka kusener den ena heter endast Hull, fulle eller ull, den andre den flygande köttbullen.oj oj oj.........

    SvaraRadera
  2. Är (T)ull(e) en kusin här nerifrån skogarna??

    SvaraRadera
  3. Den ene som kallas full är ju naturligt vis när han är full,hull kallas han ju när vågen visar för mycket och ull ja det kan du väl se själv (=

    SvaraRadera