måndag 27 december 2010

Väggen Philip Åkesson

Undertecknad fick en liten pratstund med huvudpersonen i den Norska Cupfinalen på Torsdag.

Philip Åkesson







Vem Är Philip Åkesson?

Ålder: 26
Längd: 186 
Vikt: 90

En nyutbildad Personlig Tränare som älskar att vinna!

Hur kommer det sig att du började spela Handboll?

Kommer man från Ystad finns det helt enkelt inget val.
Konrad Rasmussen drog med mej när jag var 10 år sen var jag fast!

Har du alltid varit Målvakt eller har du fått chansen att fått spela på en annan position? 

Nja, efter första träningen som utespelare berättade jag för pappa att de andra var så dåliga på att passa bollen till mej så att jag kunde fånga den, så då blev det i målet jag gjorde minst skada, haha!

Du är en avmånga handbollstalanger som både har spelat för Ystad IF och IFK Ystad. Berätta lite om rivaliteten mellan dessa.

Talang och talang, men iaf en av många målvakter från Ystad.
Rivaliteten är stor, men det var mer förr än idag. Mellan spelare så umgås man mellan klubbarna, men när det är derby är det alltid krig! Men tider förändras och det är inte lika farligt att byta klubb nu som det var när jag gjorde det, då var det liv i luckan!

Du har en del U-landskamper berätta.

Ja, vad ska man berätta. Spelat 2 EM och 1 VM. Bästa placering är 4:e plats i JEM. 
Förlorade mot Island i semifinalen i förlängningen, det var en tuff förlust. Island vann sen finalen klart över Tyskland.

Du har också varit runt en del bland olika klubbar. Vilken har varit den bästa och sämsta?

Alltid svårt att rangordna klubbar, jag har trivts bra i alla som jag spelat i! I YIF spelade jag ju bara ungdomshandboll, i IFK fick jag väl egentligen mitt genombrott både när det gäller ungdomslandslag och elitseriespel. I IVH Västerås var vi ju ack så nära att kliva upp i Elitserien och nu i FOLLO HK har jag utvecklats mycket både som spelare och person. Jag är helt enkelt mycket nöjd med alla mina klubbval!

Just nu och 2 år tillbaka har din adress varit Follo HK i den Norska Postenligaen och på torsdag väntar er största match på mycket länge. Cupfinal mot Haslum i Oslo Spektrum. Berätta om den Norska Cupfinalen och dess betydelse?

Cupfinalen är enormt stor, både publik och prestigemässigt!
Att vinna serien är självklart det viktigaste men efter det som kommer Cupfinalen. Bara Follo supportrar räknas det bli cirka 1500 stycken, så det finns ett stort intresse även lokalt!
Och för oss i laget så är den här bedriften viktig eftersom vi har haft det lite tungt i serien, men vi är inte nöjda med att bara komma till final, vi ska ge Haslum en riktig match har vi tänkt!


Vi hoppas på att herr Åkesson och hans röda arme får chansen till ett Cupguld. Kanske vi får se dessa glädjescener:







// Mannen Myten Vaderna Baloch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar