torsdag 9 december 2010

Fredric Pettersson - Monstret i World Cup





(Information om Fredric Petterson från Hammarbys hemsida.)



SmeknamnChewie
Födelseår1989
FödelseortBlidsberg
Längd201 cm
Vikt110 kg
PositionM6
Höger/VänsterhäntHöger
ModerklubbIK Cyrus T/S
Övriga klubbar-
Kom till Hammarby år08
Meriter & Antal landskamper2




Tjenare Fredric, för mig är du och kommer alltid kallas vid namnet Monster, men nu kallas du för Chewie. Hur fick du dessa smeknamn och varför?

-Det var länge sen jag blev kallad för Monster nu, alltid lika kul, då känner man sig hemma. Haha
Jag fick det smeknamnet redan andra veckan när vi var uppe i idre och när jag sover så har jag ibland lite roliga läten för mig som Jens Eriksson (förra m6 kollega) fick lyssna på. Plus att dom tyckte det var extra bra eftersom jag mer eller mindre alltid tuggade på någonting.

Vad var dina första tankar när du blev uttagen till WC? 


-Oj, bra fråga, först och främst så tyckte jag att det skulle bli grymt kul och självklart blev jag ju riktigt glad. Det är ju en ära att spela i de blå/gula ställen.

Vad har du för tidigare erfarenheter från landslaget?


-Jag har gjort några matcher med U-21 landslaget och även spelat ett VM nere i Egypten med just U-21. Sen var jag med i en brutto trupp till en träningsmatch med A-landslaget (men var inte med på någon samling eller några träningar).

Kommer du in i gruppen eller fryser de ut en svårförstålig smålänning?


-Haha det gick förhållandevis bra faktiskt, småländskan har ju försvunnit lite tyvärr, haha. Ne då, dom var riktigt schysta faktiskt. Har träffat en del innan och även spelat mot en del av dom så det var ingen fara.

Vad tror du har bidragit till att du blev uttagen?


-Det är väldigt svårt för mig att säga men skulle tro att det har med att jag har gjort bra ifrån mig i mitt klubblag och att jag har storleken och fysiken för att klara av motståndet som man ställs emot.

Dina största och bästa egenskaper på och vid sidan av handbollsplanen? 


-På plan skulle jag väl säga att jag är stor och starkt och svår att flytta på. Är även relativt bra på att se luckor i anfallsspelet och skapa ytor till min lagkompisar. Även en jävla vinnarskalle.
Utanför plan så skulle jag väl säga att jag är glad av mig gillar skämta. Sen har jag även en jävla vinnarskalle utanför plan också men det vet jag inte om det är så bra alla gånger (iaf inte om du frågar tjejen) haha

Vad hade du personligen för förväntningar på turneringen? 


-Det är väl att ta lärdom av så mycket som möjligt och gör så bra ifrån mig som jag bara kan. Sen är det bara att fortsätta kämpa i klubblaget och träna på ännu hårdare.

Vem är den bästa spelaren du mött hittills? 


-Det måste jag säga är Narcisse, när vi möte dom i CL (Chambery-Hammarby) Jag behöver väl inte säga att han är jätte snabb och har den sjukaste steg-i-sättningen jag har sett. Kan ju säga att jag satt uppe på läktaren och tog en korv ibland.

Vilka spelare/ledare har betytt mest för din sociala och handbollsmässiga utveckling?


-Självklart så har ju IK Cyrus T/S betytt mycket för mig, i alla fall socialt. Har haft många år med sköna lagkamrater/kompisar, som jag har haft många goda skratt med.
När jag kom upp till Hammarby så har ju Staffan Olsson betytt enormt mycket för mig, har utvecklas enormt mycket här uppe tack vare honom. Sen trivs jag bra här uppe i Sthlm med staden och lagkompisarna.









Om man idag som ungdom ser sina idoler på tv, hur mycket träning krävs och vad ska man helst träna på för att spela i elitserien och landslaget? 

-Det krävs absolut mycket träning, men man måste även tänka på att det ska vara roligt att träna, annars kommer man tröttna på det.
Någonting som jag önskar att jag hade tränat mer som yngre är min kondition, det är fruktansvärt viktigt om man ska orka spela både framåt och bakåt i 60 min.

Är handbollen värt allt slit och all tid som du “offrar” från annat i livet?


-Absolut, jag har haft grymt roligt och vet att jag kommer ha ännu roligare i framtiden. Man får se mycket när man är ute på resor och ha kul med gubbarna (killarna ska jag väl säga då jag är bland de äldre) i laget.

Är det någon enskild match som du kommer ihåg hittills i karriären? Och varför?


-Hmm, det finns en del men ska jag säga en så är det nog när vi möte Celje. Det var ett fruktansvärt tryck och jag inne på linjen hörde ingenting när m9 sa vilka spel vi skulle spela. Det var faktiskt en grymt känsla.



Och slutligen, var det landslaget du hade som mål när du började spela handboll eller sträckte det sig till att spela ett derby för stärkkrakarna mot getterna i Jönköpings idrottshus?

-Derbyn är sjukt rolig, vet faktiskt inte om jag har spelat ett derby mellan a-lagen faktiskt, men det kan ju bli ännu ett mål att sikta på haha. Annars så säger jag som för ca 10 år sedan. Jag ska bli proffs och spela i landslaget. Det har alltid varit mina mål med handbollen och är fortfarande.

Vi på bloggen tackar Fidde P för denna gång och önskar lycka till! 

// Christian "120 KG Kärlek" Berntsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar