fredag 21 oktober 2011

Josefin Högbo - Framtida stjärna!

 - 
Tjenare Josefin Högbo!
Vem är Josefin Högbo berätta lite om dig själv.

Jag är 18 år och bor cirka en mil utanför Malmö med mina föräldrar och min syster. Jag går sista året på ProCivitas Privata Gymnasium i Malmö. Jag har inte så mycket fritid utan handbollen tar upp den största delen av mitt liv. När jag väl är ledig brukar jag ofta ha en dejt med teven. Jag är 175cm lång och har för det mesta storlek 39 i skor. De enda skydden jag använder på handbollsplanen är knäskydd så får väl säga att dem är mina favoritskydd, hade inte kunnat spela utan dem!

Du var med i Trollhättan under EM och gjorde en hel del räddningar. Jag skrev då att vi snart kommer få se dig göra samma sak på tv. Rätt fint att jag nästan haft rätt iaf. Du gjorde nyligen en kort men ack so rolig elitseriedebut berätta om det?


Ja jag gjorde ju min elitseriedebut för två helgen sedan och det var stort kan jag säga! Just den matchen skulle faktiskt varit tv-sänd men tack vare en kattmässa i arenan i Lund var matchen tvungen att spelas i Idrottshallen och då blev den inte tv-sänd. Anledningen till att jag fick vara med var p.g.a. att Emma Friberg, som egentligen brukar stå tillsammans med Johanna Natanaelson, fick en kraftig stukning i foten matchen innan. Jag var inställd på att få sitta på bänken hela matchen men fick komma in på en straff i andra halvlek. När jag sprang in på planen och speakern sa mitt namn fick man en liten ah-upplevelse! Det var som att alla dessa fysträningar och all träningsvärk var värt det. Tyvärr är jag ju inte hundra procentig i elitserien, men man kan ju inte vara allt. Men det var helt klart en väldigt bra dag!


Hur ser konkurrensen ut i H43 och tränar du
tränar du kontinuerligt med elitserielaget eller är det ett par pass i veckan?


I H43 är vi tre målvakter: Emma Friberg, Johanna Natanaelson och så jag. Emma Friberg är mycket duktig och även mycket ung, endast ett halvår äldre än mig, och Johanna Natanaelson är också hon mycket duktig. Så konkurrensen är definitivt mycket tuff. Jag tränar endast men elitlaget och det gör även Betty Svensson.
En vanlig vecka brukar väl se ut som följande: På måndagar har en först en timmes fys ute tillsammans med fysgruppen efter det har vi sedan en timmes handboll. På tisdagar har vi en och en halv till två timmars handboll. På onsdagar har vi individuell teknikträning på morgonen, så då har en och en halv timmes handboll med mycket skott och så, på kvällen sedan brukar jag sticka till gymmet. Sedan har vi handbollsträning på torsdag kväll. Och sedan beroende på om vi spelar på lördag eller söndag har vi antingen träning på fredagskväll eller lördag förmiddag.

Vad har laget H43 för målsättning med säsongen? Kommer det bli svårt att uppnå målet?

Vi har som mål att nå slutspel. Eftersom vi förra säsongen var en poäng ifrån slutspel tycker vi att det är ett rimligt mål i år. Givetvis kommer det att bli tufft att nå, det finns många bra lag i elitserien i år och många lag som kan överraska, där ibland även vi. Men jag tror att om vi får alla delarna i vårt spel att fungera ska vi definitivt kunna knipa den sista slutspelsplatsen.


H43/Lundagård har startat med en vinst, en lika och tre förluster. Vad är det som inte fungerar eller har ni mött alla tunga lag i inledningen?

Det är svårt att säga vad som inte fungerat i div. 1. Men vi har duktiga spelar och vi kan spela riktigt bra men tyvärr kan vi även ha djupa dalar när spelat inte fungerar alls. Jag tror mycket handlar om orutin, för laget bygger på spelare födda 93/94 som är väldigt ungt för ett div. 1 lag.  Erfarenhet kommer inte över en natt men ju längre serien går desto bättre tror jag att vi kommer att bli.

Vad har du för mål med din handboll? Hur långt vill du nå?

Givetvis vill jag alltid bli bäst! Sån är jag i alla fall. Men om detta sedan är realistiskt eller inte är en helt annan sak. Jag ska träna på och ta till mig alla tips jag bara kan. För att komma framåt i sin karriär måsta man våga ta risker, jag skulle definitivt kunna flytta till en annan stad för att spela handboll.

Vem är årets utropstecken i H43Lundagård?

I H43/Lundagård tror jag att Emelie Sunnesson kommer att bli ett utropstecken! Hon tränar med elitlaget två-tre gånger i veckan och vill mycket med sin handboll. Hon har både ett bra skott samt att hon är duktigt på genombrott.(Emelie Sunesson har gjort 11 mål, och då är inte alla fyra matcher införda ännu).

Kommer du spela mot Kalmar i division 1 nu på lördag?

Jag ska definitivt vara med på matchen på söndag mot Kalmar. Det är den matchen som jag ser framemot mest under denna säsongen. Just nu vill jag inget hellre än att ta två poäng i matchen på söndag!

Stort tack till Josse för svaren och vi på bloggen önskar ett stort lycka till i framtiden.

Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar