tisdag 15 mars 2011

Il Capitano Big Mike





Hej Dumle, Humle sitter väl och kollar över din axel så hej på dig också!

187cm, storlek 43 i pjäxorna och 82kg lätt.


Berätta lite om din magnifika karriär inom handbollen.

Startade handbollskarriären i Kalmar HF vid 7-8 års ålder och varit fast sen dess! Sporten i sig har jag alltid hållit högst utav alla de sporter jag utövat och det är väl därför åren med handboll bara rullat på och att jag fortfarande är fast när jag närmar mig 30års - (krisen?)
Självklart är det ju så att den största anledningen till att jag lirat handboll alla dessa år, förutom just handbollen i sig, är alla kompisar det har medfört. Många av de grabbar jag träffade genom handbollen i unga år är jag fortfarande polare med och så lär det fortsätta, om vi nu inte sumpar kvalet till ettan, då kanske man får tänka om - TAGGA! :)
När jag var 23 år stack jag iväg till skogen för att prova på Div.1 handboll med Alstermo IF. Väl där gjorde jag kanske min bästa säsong hittills, dock så kom vi sist i tabellen (förbryllar mig fortfarande, hade ett bra lag). Bestämde mig då för att krypa tillbaka till Kalmar HF för att slippa pendla när vi ändå spelade i samma division, dock inte samma serie det året. När vi sedan i Kalmar HF inte gick upp medans Alstermo IF åter befann sig i Div.1 "horade" jag mig tillbaka för att åter åka ur. Denna gången hade vi ett jäkla kasst Div.1 lag samt att vi inte tränade mer än ett, ibland två pass i veckan.

Självklart gick jag tillbaka till Kalmar igen som snällt tog tillbaka sin jobbiga mittnia.
Där emellan blev det ett par provträningar med elitserielaget Trelleborg. Andra vändan jag var där sa deras ordförande till mig att jag hade ett par timmar att slå ihjäl fram tills träningen började - "gå ner på stan och kolla lite", fem minuter senare hade jag gått igenom "stan" två gånger och bestämde mig för att tacka nej till handboll med Trelleborg.
Nu har jag lirat några säsonger i sträck med Kalmar och hoppas att vi kan ta steget upp i ettan för att visa Kalmars publik lite bättre handboll framöver.


Vad tycker du om Kalmar HK:s nystart?

Sedan damerna och herrarna slog ihop sina föreningar bildades Kalmar HK. Vad detta har inneburit än så länge vet jag inte riktigt men på sikt borde det ju bidra med nåt konkret. 

Hur ser du på säsongen? Har det gått som väntat eller har vi överpresterat?

Vår styrelse har länge haft målet att vi ska upp i ettan, jag har hela tiden känt att vi har kapacitet att komma topp fem de senaste tre åren, vilket jag även kände INNAN denna säsong. I år har det varit solklart från spelare och ledares håll att vi ska göra allt i vår makt för att gå upp i ettan. Om det sen räcker märker vi snart. Detta året har skilt sig lite från åren innan, vi fick en ny tränare som har lagt mycket tid på individuell teknik samt individuellt tänkande vilket har burit frukt, vi har fått ett par nya spelare samt att alla strävar åt samma håll. NU tror jag att vi går upp i år, hur eller hur har vi gjort det bra än så länge!



Det här är handboll för Micke "triceps" denna säsong.


Efter en lång säsong där de flesta lagen knallar ut denna helg för att ta en välförtjänt pilsner kommer vi att spela kval. Hur ser du på kvalet? 

Kval är alltid kval och det kan gå hur som helst. Vi börjar mot Önnerediterna nu till helgen och dom kommer vi att slå. Sen möter vi Kungälv som är ett Div.1 lag som har ett högre tempo i kroppen efter ett helt år av spel i högre division. Laget som är bäst för dagen i två av tre matcher vinner, så enkelt är det. Vi vet vad vi ska göra, vi kommer veta hur dom spelar och vi kommer vara hetare än dom. 2-0 i matcher och Kalmar HKs herrar spelar Div1 handboll nästa säsong.

Till sist vad önskar du dig mest av allt just nu?

Sist av allt önskar jag mig att min dotters framtänder äntligen tränger fram igenom tandköttet så hon slipper ha ont, och att mamma och pappa få sova som vanligt igen. =)


Tack för att du tog dig tid Micke. Vi räknar med minst 40 baljor under dessa kvaltider!

//Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar