onsdag 16 mars 2011

Höga knän och ständigt på språng

Jonte som vi är vana att se honom, ständigt på väg framåt



Tjena Jonte hur leker livet?

Tja Tobbe! Jodå, livet leker vidare som vanligt. 

Längd, skostorlek, vikt, favoritskydd?
190 cm 
90 kg
46
Fotledsskydd!! 

Berätta lite om din handbollskarriär

Min handbollskarriär började för ca 10 år sedan i ett av Kalmar HF:s pojklag. Positionen blev målvakt vilket var något som föll sig ganska naturligt då jag redan var keeper i fotboll. Det har sedan dess flutit på i Kalmars led. Jag bytte från målvakt till utespelare när jag var 14. 

Vad har du för mål med handbollen?

Något individuellt mål finns inte just nu, jag gör allt jag kan för att klubben ska ta steget till division 1 och om det nås så kommer jag stanna i Kalmar för åtminstone 1 säsong i 1an. 

Från målvakt till tung högernia stort steg?

Det kan tyckas så, jag tröttnade helt enkelt på att stå mellan stolparna men mina dåvarande tränare ansåg att det var bäst för laget att jag höll mig där. Det slutade med att jag la av under en vårsäsong. Till hösten fick vi nya tränare och då fick jag spela på höger 9 och det funkade över förväntan, det tog två säsonger och när jag var 16 började jag lira i B-svängen och sedan 2008 har jag varit med i A-truppen.

Hur ser du på säsongen hittills?

Säsongen har för mig varit kantat av smärtor i fotlederna men det har ändå gått att hålla igång skapligt och betydligt bättre än förra säsongen, förhoppningsvis fortsätter det på samma spår! För laget har det varit en kanonsäsong tycker jag. Vi har inte bara tagit några steg uppåt i serien utan vi har växt otroligt mycket som grupp. Det i samklang med att vi har fått en större frihet på planen har gjort att många spelare har tagit både ett och två steg framåt i sin utveckling. Nu ska vi bara avsluta vår bästa säsong i division 2 med att ta steget upp, då är allt frid och fröjd!



Hur ser du på kvalet?

Det kommer att bli väldigt roligt och jag tror jag talar för hela laget när jag säger att vi är grymt taggade. Jag själv har inte varit med om något kval innan men jag tror och hoppas på ett gäng tuffa matcher som jag tror vi har goda chanser att gå segrande ur. Fast om det ska gå behöver vi prestera vår bästa handboll därför hoppas jag verkligen det kommer mycket publik och stödjer oss under hemma matcherna. 

Vad behöver vi som lag förbättra för att ta ytterligare ett steg?

Jag tror vi ska jobba på samma sätt som vi gjort under det gångna året, vi har kommit långt men det finns flera aspekter som kan bli bättre, jag tänker främst på att vi har haft stora problem att stänga matcher och det är något vi måste bli bättre på helt enkelt. Vår oförmåga att stänga matcherna tror jag grundar sig en viss ängslan på planen som har till stor del försvunnit men ibland lyser det igenom att vi inte har det rätta självförtroendet. Sen är det aldrig fel med en bra försäsong och hög närvaro på alla träningar. 


Till sist vad önskar du dig mest av allt just nu?

Jag är väldigt hungrig så ett mål lagad mat hade inte suttit fel!



Tack Jonte för att du tog dig tid under tvång. 


// Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar