tisdag 15 februari 2011

"En tanke tänkt i trygghet har tendens att bli till verklighet"

Det finns miljarder människor på vårat klot och alla är vi olika, vi i HKarnaia är ca 25 st i träningstruppen och 14 uttagna till match, plus 3 ledare, där alla ska dra åt samma håll! Om man har som grundtanke att alla är olika så förstår man ganska snabbt att det finns lika många olika uppladdningar som det finns spelare..

Men även om målet är det samma så är alla individualister, jag som målvakt jobbar utefter en teknik som jag känner mig trygg i, en nia måste utöver lagets spelsätt, våga och ta eget initiativ och bryta av spelet mellan varven för att göra försvaret osäkert, samma gäller för kanterna och pivots. Det viktiga är att våga ta eget ansvar utifrån den spelplan som gjorts upp, det är aldrig fel att våga göra nya saker, det som dock kan bli fel är att aldrig reflektera över hur det gick. Det gäller alltså att våga utnyttja alla sina egenskaper och erfarenheter!


Våga anta nya utmaningar!

Man kan ju inte veta om det går eller inte går innan du testat, eller hur? Du kan säkert komma ihåg flera tillfällen när du inte trott att det egentligen var möjligt att utföra det du gjorde. Och du kommer ihåg den sköna känslan i magen när du överträffat dig själv. Snacka om att bygga upp ett gott självförtroende. Att våga vinna innebär ju också att man vågar misslyckas.



Titta i spegeln, ibland..

När jag försöker att hitta en tanke att tänka i trygghet så kan ett viktigt redskap vara att titta tillbaka och njuta av gamla "segrar" men bara för att gå tillbaka och konstatera att du faktiskt uträttat en massa bra saker, i skolan, på jobbet, hemma, på handbollsplanen och på fritiden. Alltså inte enbart leva på gamla meriter utan att se vad du faktiskt en  gång gjort och skapa tryggheten i att göra det igen.
 


Jag använder gamla tidningsutklipp och matchfilmer där jag utifrån mina gamla "meriter" skapar en positiv film i huvudet där jag RÄDDAR varje gång!! Detta funkar för mig men det tog tid att hitta det lilla som taggade och skapade trygghet för mig, det gäller att testa sig fram för att hitta sin strategi..


Att lära sig

Hur kommer det sig att idrottare vågar och kan prestera på topp igen och igen? Det är självklart ingen slump att det är så, de har ju förstått att det går och att det är möjligt att överträffa sig själv. De har ju gjort det innan och då vågar de tro på att det kan ske igen. Varför skulle inte du ständigt kunna tänka rätt i detta avseende?
 I Sverige heter det "lär dig av dina misstag", men där tappar man ju det som man vill åt, det positiva!  
Så låt oss i HKarnia ändra uttrycket till "Lär dig av din framgång"!!
När jag gick i gymnasiet hade vi i specialidrotten också lite idrottspsykologi, där snappade jag upp flera bra saker att tänka och öva på för att optimera sitt självförtroende och lyckas på planen och i livet också för den delen.
1. Jag kommer att lyckas nå mitt mål.
2. Det är en härlig känsla att veta att jag alltid tänker göra mitt bästa.
3. Det kommer att vara roligt och stimulerande att träna nästa pass

4. Jag lär av mina framsteg och vill ständigt göra nya.


5. Jag lär mig fort och vill ständigt ha nya utmaningar.


6. Jag har alltid en positiv attityd till min prestation, oavsett vad som sker.


7. Jag har stort tålamod eftersom jag vet att jag alltid har chans att lyckas.


8. Jag känner mig starkare mentalt för varje dag som jag tränar.


9. Det känns fantastiskt roligt att lära sig träna bättre dag för dag.



10. Jag är en vinnartyp.
Det var en mental träning som vi körde ett par veckor i stöten, två gånger om dagen. Jag lovar att det är värt att försöka, eller som min lärare Nick uttryckte sig: Ni har för h-vete inget att förlora!  
Vi är alla olika - vi har samma MÅL
Vi är individualister - vi är ett LAG, vi är KALMAR HK
Vi vågar VINNA!
Vi tittar i backspegeln - Vi spelar i NUET
Imorgon spelar vi mot Växjö - Imorgon VINNER vi mot Växjö!!! 

// Berra "120 KG Kärlek" Berntsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar