lördag 19 februari 2011

Maja Jägerbrink - Damernas ankare


Maja in action
Ålder: 18 fyller 19 i mars
Längd: 165 cm
Familj: Mamma, pappa, bror.
Skostorlek: 39-40


Vem är Maja?
En glad, galen och pratsam tjej, som är lite smått tokig och har en bra humor (enligt mig själv). Jag har även fått höra att det är jag som dra skämten lite för långt. Jag är envis som en åsna och hatar att komma sist. Om det inte finns något att göra så blir jag rastlös på en sekund vilket inte alltid är något positivt. Det var det mesta om Maja Jägerbrink


Berätta lite om din karriär så här långt.

Jag började spela handboll när jag 7 år istället för fotboll som alla andra spelade i Linsdal där jag är uppväxt. Till en början med var jag mitt 9:a, men la dom planerna på hyllan när vi inte hade någon målvakt så blev det jag som intog målet. Lite kan det berott att min mamma också har varit målvakt. Jag spelade i Kalmars AIK:s 92 lag som var ett helt okej flicklag, var på de flesta cuperna som var något att ha i södra Sverige. Som 15 åring blev jag uppflyttat till a-lag men även iväg på Sverige cupen med Smålands laget där jag sedan efter en bra insats gick vidare till riks lägret. Efter det har jag varit med i A-laget antingen som första eller andra målvakt. Jag var med båda åren på junior elit cupen först för 91/92 sen 92/93.
Hur ser du på säsongen så här långt?
Det är inte många matcher där spelet har fungerat för alla spelare på plan. Men när det har gjort det har vi spelat bra. Vissa matcher har vi spelat bra 15 min sedan har allt slutat fungerat och vi förlorar. Försvar spel och målvaktspel har alltid varit en av vår styrka men i år har det inte fungerat och därför varit svårt för oss att vinna. Men en positiv sak är att alla verkligen kämpar och krigar in i det sista även att vi ligger under. Men som alla håller på idrott vet är att känslan att förlora är hemsk, och vi har smakat på den lite för många gånger denna säsong. Men nu fokuserar vi på de 3 kommande matcherna.
Hur är nivån i division 1?

Div. 1 ska vara den tredje serien uppifrån men steget till allsvenska kan bli förstort för att man ska lyckas. Men om man kollar på serien så har OV sprungit igenom den men annars är det öppet och alla lag kan slå varandra. Det som är OV största styrka är deras snabbhet, det är inte många lag hänger med i deras tempo en hel match och det är de som är en svaghet i serien det är inte många lag som har snabbheten och samtidigt ett bra passningsspel.

Vad behöver ni förbättra för att kunna bli konkurrenskraftiga i division 1 nästa säsong?
Framför allt måste vi få en bredare trupp så vi har spelare som kan konkurera mot varandra. Och de spelarna som inte tar plats i a-laget kan spela i b-laget. Annars måste vi bli mer vältränade. De senaste åren har vi inte haft någon bra försäsong, vi har inte orkat spela hela matcherna ut när väl serien är igång. Vi skulle behöva kunna spela bra både framåt och bakåt och bara inte bra åt ena eller andra hållet. Vi måste ha två försvar spel som vi kan spela både lika bra för i år har vi bara haft 3, 2, 1 och det har inte fungerat lika bra som det gjorde förra året. Även framåt måste vi bli bättre och inte så stilla stående utan gå mot mål hela tiden. I år har vi haft en tendens att för det mesta spela sidled. Och att alla vill, kan och ska göra mål och de får lägen istället för att spela vidare och lägga över ansvaret till någon annan. Då skulle det kunna gå bättre än vad det har gjort i år.
Vad är dina bästa egenskaper på planen?

Jag är ganska explosiv i mina rörelser och har en bra speluppfattning så läser av spelet bra. Mina kontingspass brukar för det mesta sitta där de ska, jag antar att det är en bra egenskap. Även att jag är totalt orädd.
Vad tycker du att du måste förbättra?
Allt, men som Vlado säger till mig varje träning ”Vänta in skytten, rör dig inte för tidigt” så det är verkligen en sak som jag måste bli bättre på, men annars är det 6 meters skott och skott upp.
Vad har du för mål med handbollen, proffs i Danmark?

Jag har inte några större mål med handbollen just nu, eftersom jag fortfarande går i skolan. Men kanske se hur långt jag kan gå inom handbollen . Det hade självklart vara kul att testa på.
Kan du tänka dig att flytta för att få spela högre upp i seriesystemet?

Ja, självklart jag vill ju förbättra mig hela tiden och då kanske Kalmar inte är den bästa platsen. Jag var på väg till Göteborg när jag skulle börja gymnasiet men jag kom inte in på riks gymnasiet och tackade därför nej till de andra gymnasierna som hade skickat in en inbjudan till mig, var inte så sugen på att flytta då längre.

Bästa spelare du spelat mot/med?

Ja, jag vet faktiskt inte, kan inte komma på någon speciell just nu.

Vad önskar du dig mest av allt just nu?

Sommar och värme!

Vi på bloggen Tackar Maja och önskar lycka till i morgondagens match mot Hallby.
// Tobbe



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar