tisdag 1 februari 2011

Linda Nordlund - Stämskottets mästarinna



Linda Nordlund är en av nyckelspelarna i Motala HK. Bra skott och har en bra blick för spelet. En allround spelare som är är duktig på det mesta från regissörssätet på M9.

Vem är Linda Nordlund?

- Linda Nordlund
- Ålder: 24
- Bor: Motala
- Civilstånd: Sambo med Christopher Sandell
- Längd: 159 cm.
- Skostorlek: 37
- Position: M9
- Klubbar: Motala HK, Vadstena HF

Berätta lite om din karriär i handbollen.

- Jag började min karriär i Motala HK när jag var runt 8 år. Vi var rätt sena med att börja spela seriespel så vi förlorade nästan varje match första året i vi spelade. Men sen började det gå bättre så mina sist säsonger i Motala vann vi serien.

När jag var 14 gick jag över till Vadstena HF för att få utvecklas bättre. Samma år blev jag uttagen till Östgötalaget och spelade Sverigecupen. Jag har nog aldrig varit så dålig på planen som när jag spelade med Östgötalaget. Jag var inte alls samma spelare.
Med Vadstena fick jag vara med och spela en hel del SM-spel, vilket var väldigt nyttigt eftersom man mötte lag man aldrig mött förut.

När jag var 15 började jag spela med Vadstenas senior lag som spelade i 2:an. Det var nog där jag tog mitt största steg. Tränaren vi hade, Larsa, trodde på mig och lät mig spela rätt mycket redan från början.
I slutet av min karriär i Vadstena blev jag axelskadad och var borta en hel säsong (06-07). Efter det hade jag svårt att motivera mig att börja spela igen. Men jag gjorde några matcher (07-08) men det sista jag gjorde var att bryta handleden. Så det var min sista match i Vadstena tröjan. Nästa gång jag började spela var i Motala säsongen 09-10. Det var skit kul att vara tillbaka och starta upp något nytt med spelare som hade stor potential. Men samtidigt svårt när man är ensam 23 åring med enbart 14-16 åringar. Jag var van vid en annan disciplin och förberedelser inför match och träning än hur det var i Motala. Men vi var alla lika målinriktade att vinna serien vilket vi nästan gjorde. =)



Vad är dina bästa egenskaper på Planen?

- Mina egenskaper har ändrats rätt mycket under åren beroende på vilket lag jag har spelat med. Men just nu är det nog min spelförståelse, att jag tar det "största" ansvaret, beslutsamhet i mina satsningar och genombrott.

Vad har du för mål med handbollen proffs i Danmark?

- Det är nog det som gjort att jag är kvar där jag är idag. Jag har aldrig haft ett mål med min handboll. Aldrig tänkt att jag ska göra vad som helst för att nå högre upp. Det är något jag ångrat och tänkt på många gånger. Jag har alltid önskat att jag fick testa på högre spel men jag har aldrig gjort något åt det.

Kan du tänkta dig att flytta för att uppnå dina mål med handbollen?

Jag har inte tänkt på det just nu, jag har alltid tänkt att det är försent nu när man är 24 och bara spelar i 3an. Men om något intressant skulle dyka upp så skulle jag helt klart överväga!

Damlaget i Motala HK startade redan förra säsongen med att fullständigt pulverisera allt motstånd och vann division 4. Hur ser du på denna säsong?

- Ja vi tog ett ordentligt kliv direkt upp i 3:an. I år är det helt klart bättre motstånd, men vi som lag har också blivit mycket bättre. Vi är mer stabila denna säsong. Men sen har vi haft ordentligt med otur. Jag bröt handleden, några är axelskadade, en bröt troligen båtbenet förra matchen och så har det fortsatt under hela säsongen. Men vi ligger tvåa och vi kämpar i varje match vi spelar. Det blir nog en riktig seriefinal sista matchen mot Erping som det ser ut som nu.


Hur ser du på nivån på lagen i division 3?

- Jo de är bättre. Men problemet är att de lag som spelar i 3:an oftast har lag högre upp i seriesystemen så de ställer in matcher hit och dit för att de inte har lag. Det blir mycket glapp mellan matcherna. Så det är riktigt tråkigt.



Linda går igenom mot Vadstena HF. Sofia Falk syns till höger.

Vad krävs för att ta laget till nästa nivå?

- Vi behöver träna mer ihop och möta bättre lag för att kunna sätta vårat spel på prov. Vi behöver få mer rutin tillsammans och några mer kilo muskler på kroppen. =)

Ni har chansen att ta två seriesegrar på två säsonger, Kan ni upprepa den bragden även nästa säsong? Vad krävs för att detta ska bli möjligt?

- Jag tror det är svårt att vinna 2:an. Men att ligga på övre halvan av tabellen kan vara ett bra mål för oss att sträva efter.

Lasse Andersson är en av tränarna i laget, han har även fått stå ut med herrlaget för några år sedan, vad har han betytt för laget?

- Lasse är en tränare med många bra idéer och ett roligt tänk i spelet. Vi spelar tex 3-2-1 försvar vilket inte alls många gör i våran serie. Han har en tanke med allt och kommer med tips till oss spelare så vi kan utvecklas mer.

Vem är bästa spelaren du spelat med/mot?

- Den bästa jag spelat med är Sofia Falk. Hon var alltid enkel att spela med och så viktig för laget. Den bästa jag spelat mot vet jag inte riktigt, det finns många bra men vet inte vad de heter =)

Vad tycker du om handbollsklimatet i Motala?

- Ja du, vi har en stark supportergrupp som alltid följer oss. Vi har rätt mycket publik på våra matcher. Men det verkar inte vara så stort med tanke på att det inte några större repotage om oss i tidningarna mer än en liten notis. Fotboll, bandy eller vadstena handboll är större. Men går vi upp i tvåan så kanske vi får ännu mer publik och publicitet.

När får vi se dig spela i Kalmartröjan?

- Haha ja du det vet man aldrig. Vi får väl se vad framtiden utvisar =)

Till sist vad önskar du dig mest av allt just nu?

- att får resa iväg ett tag. Har varit rätt mycket nu de senaste månaderna=)

Tilläggsfråga finns det någon tjej i ditt lag som du tror mycket på och kommer nå elitserien och eventuellt högre?

- Jag ser potential i Emelie Aspholm. Hon är född 93 och har ett grymt skott.



Tack för att du tog dig tid Linda  Vi på bloggen önskar dig och Motala lycka till i fortsatt seriespel. Ovan ser ni Linda stänka dit en straff.

Tobbe "shadowstriker" Larsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar