onsdag 2 februari 2011

Fredrik Creutz - En smålänning i Elitserien


Fredrik Creutz flyger fram på kanten i H43. foto Kenneth Landgren



                                    Namn: Fredrik Creutz
                                    Ålder: 21
                                    Längd: 194 cm
                                    Vikt: 87 kg
                                    Skostorlek: 43


Ikväll Gör Elitserien omstart efter VM-uppehållet, vi på bloggen har ställt några frågor till H43:s h6:a Fredrik Creutz om livet med och utan handboll.


Vem är Fredrik Creutz?

En kille som är uppväxt på det småländska höglandet med sin familj som nu är utspridd över hela landet. Föräldrar och hund som bor kvar i Eksjö, tre systrar i Malmö, Linköping och Stockholm och morbror till två småttingar.

Annars är jag en ganska tyst kille utav mig, en kille som inte körde moped till skolan i yngre ålder utan faktiskt cyklade, sprang eller stannade hemma(?!) Lättroad och mumlar mycket, utöver handbollen just nu gör jag inte så mycket annat än att umgås med vänner och flickvän. Dessvärre blir det fler timmar vid TV -spelandet. Den glada nyheten till de som känner mig och inte vill köra runt på mig längre är att jag i vår ska ta körkort. 



Hur var vägen till Eliten för din del? 


Under mitt sista år i Eksjö BK blev jag kontaktad utav många klubbar, provtränade mycket under våren och kände att jag inte kunde sumpa en chans att utvecklas och spela i Hammarby.


Du har spelat i Eksjö, Hammarby och nu H43. Vilket va det största steget ta? 



Det största steget mellan division 3 och Elitserien är väldigt stor på många sätt, kvalité, träna mycket mer och hårdare spel såklart, bättre motstånd. Men det största steget för mig, just då var nog att flytta ifrån Eksjö till Stockholm och skolas om till H6:a från H9:a.

Du har ju hunnit med några slutspels och champions league matcher. Hur är känslan inför de typer av matcher kontra vanliga "serielunken" i elitserien? 


Det som var lite skönt var att man kom upp till Stockholm och inte riktigt hade fattat hur stort CL är så jag tänkte inte så mycket på det. Såklart var det större och svårare att spela såna matcher, det skiljer sig mycket att spela inför 1000 svenskar och 5000 slovener i Celje. Det var nervöst i början, men släppte en bit in i matcherna sen var det bara att köra på!

Hur många timmar lägger du på handbollen i veckan? 



Det beror sig mycket på hur matcherna ligger, speldagar osv. Men det brukar ligga på 8-10 h i veckan handboll och gym utöver det. Kanske att man trappar ner lite på det nu när vi har 7 matcher i februari, ner till 6-7 h träning plus två matcher i veckan.




Målet med ditt handbollsspel? Eller har du redan uppnått det?


Vet inte riktigt ifall jag har några direkta mål med mitt handbollsspel, tar åren som de kommer nu. Har kontrakt här nere i Lund till 2012, därefter får vi se hur läget är.

Hur är klimatet kring handbollen i staden Lund? 


Lund är en typisk handbollsstad, 2 herrlag i Elitserien och 2 damlag i Elitserien. Så handbollen är väl störst av alla idrotter här nere. 

Hur är uppladdningen och stämningen inför ett derby? 


Uppladdningen inför ett derby är som för alla andra matcher. det brukar såklart vara mer laddat inför ett derby vilket är roligt. När det är mer folk och ett bättre tryck på läktarn när domarn sätter igång matchen ger en såklart en extra kick.

Dina bästa egenskaper på planen? 


Får väl säga att det är snabbhet, spänst och har förmågan att komma in i banan och göra mål från niometer också.

Vad är viktigt för att ett handbollslag ska lyckas, enligt dig? 



Inställning, attityd, vilja, glädje och hjärta. Det kommer man långt på!



Till sist vad önskar du dig mest av allt just nu?



Det jag önskar mig mest av allt just nu, att försvinna eller att få vara med i en carlsbergs eller jägermeister -reklam.


Ett stort tack till Fredrik och vi på bloggen vill passa på att önska honom lycka till nu lagom till omstaren av Elitserien.


// Berra "120 KG Kärlek" Berntsson

2 kommentarer:

  1. HAN ÄR SÅÅÅÅ SNYGG CREUTZ!!!

    SvaraRadera
  2. han kar jag precis kysst och det var en hel bra kille och kunde sin sak.. han gillar killar !!

    SvaraRadera